Klienci naszego biura rachunkowego w Krakowie, a także biura rachunkowego w Warszawie często pytają jaki powinni zastosować system czasu pracy w swojej firmie. Najpopularniejszy jest oczywiście podstawowy system czasu pracy. W dzisiejszym wpisie skupimy się jednak na systemie pracy weekendowej. Czym charakteryzuje się ten system? Jak może zostać wprowadzony?
Zgodnie z art. 144 Kodeksu pracy, na pisemny wniosek pracownika może być do niego stosowany system czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty i niedziele święta. W tym systemie jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym miesiąca.
Co to oznacza?
Istotną cechą tego systemu czasu pracy jest obowiązek pracodawcy wyznaczania pracy w konkretne dni tygodnia tzn. w piątki, soboty, niedziele oraz święta. W konsekwencji skoro praca ma być świadczona m.in. w niedziele i święta to nie mają tu zastosowania przepisy ograniczające pracę właśnie w niedziele i święta. Zatem praca w niedziele i święta jest możliwa a pracodawca nie ma obowiązku zapewniania innego dnia wolnego od pracy oraz nie ma obowiązku zapewniania raz na cztery tygodnie wolnej od pracy niedzieli.
Jak wprowadzić taki system czasu pracy?
Już z samego brzmienia przepisu art. 144 Kodeksu pracy wynika, że system ten może zostać wprowadzony jedynie na pisemny wniosek pracownika. Wniosek pracownika należy przechowywać w jego aktach osobowych (część B). Pracodawca nie może jednostronnie wprowadzić tego systemu. Pracodawca jedynie wyraża (lub nie wyraża) zgodę na wykonywanie przez pracownika pracy w tym systemie. Ten system czasu pracy może być stosowany w pracy zmianowej. Wprowadzenie tego systemu wymaga wprowadzenia go do umowy o pracę pracownika (jeśli umowa już obowiązuje konieczne jest porozumienie albo wypowiedzenie zmieniające istniejącej już umowy). Okres rozliczeniowy dla takiego systemu nie może przekraczać 1 miesiąca.
Problemy praktyczne
Problemem praktycznym jest wymiar etatu pracowników pracujących w tym systemie czasu pracy. W praktyce wymiar ten jest niższy niż 40 godzin (3 dni x 12 godzin= 36 godzin). Na tle roku sytuacja wygląda następująco: przeciętnie w miesiącu występuje 12-14 dni weekendowych (rocznie około 166 dni wraz ze świętami). Oznacza to dopuszczalność pracy przez 120–144 godziny w miesiącu. Tymczasem czas pracy w pełnym wymiarze w miesiącu waha się od 168 do186 godzin.
Jak to wygląda w najbliższych miesiącach?
We wrześniu 2021 r. wypada 12 dni, w których możliwe jest świadczenie pracy w systemie weekendowym, co umożliwia przepracowanie 144 godzin pracy (12 dni × 12 godzin), natomiast obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w tym miesiącu (ustalony zgodnie z art. 130) wynosi 176 godzin. W październiku 2021 r. wypada 15 dni możliwych do przepracowania w systemie pracy weekendowej (tj. 180 godzin możliwych do przepracowania), natomiast obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w tym miesiącu (ustalony zgodnie z art. 130) wynosi 168 godzin.
Nasuwa się zatem wniosek, że pracownik taki nie będzie pracował w pełnym wymiarze czasu pracy. Wprowadzenie tego systemu wymaga zatem skalkulowania ilości godzin jakie można wyznaczyć do przepracowania i określić w umowie odpowiedni wymiar czasu pracy (odpowiednią część etatu). Należy przy tym pamiętać, że jeśli w danym miesiącu pracownik nie wypracuje odpowiedniej ilości godzin z powodu braku wystarczającej ilości dni nie można pomniejszyć należnego pracownikowi wynagrodzenia.
Czytaj także: System pracy weekendowej – praktyczne zagadnienia
Jeżeli masz problem z wykładnią przepisów w tym zakresie w ramach prowadzonej przez siebie działalności zapraszamy do naszego biura rachunkowego w Krakowie oraz naszego biura rachunkowego w Warszawie w ramach których świadczymy usługi księgowe oraz usługi kadrowo-płacowe.
Usługi prawne w zakresie prawa pracy świadczone są w ramach naszego biura rachunkowego przez prawnika specjalizującego się w prawie pracy tak w zakresie prawa materialnego (przepisy prawne) jak i procesowego (prowadzenie spraw sądowych przed Sądami Pracy).
Zapraszamy także do kontaktu mailowego lub telefonicznego.
Nasze biuro rachunkowe Kraków:
TEL. +48 12 345 21 06
EMAIL: biuro.krakow@prwt.pl
Nasze biuro rachunkowe Warszawa:
TEL. +48 22 292 47 21
EMAIL: biuro.warszawa@prwt.pl
Zapraszamy także do pobrania oferty usług księgowych oraz kadrowo płacowych naszego biura rachunkowego w Krakowie oraz biura rachunkowego w Warszawie.
Klienci naszego biura księgowego w Krakowie oraz biura księgowego w Warszawie ...
W ostatniej części rozważań na ...