Szkolenie dla kadry managerskiej
Szkolenie oparte na wykorzystaniu praktycznej wiedzy opartej na analizie case study oraz orzecznictwa. Rzeczowe i praktyczne szkolenie pozbawione zbędnej teorii. W trakcie analizy konkretnych przypadków oraz poglądów orzecznictwa zostaną omówione zachowania kadry zarządzającej w zakresie najważniejszych i odnoszących najdalej idące konsekwencje zagadnień z zakresu prawa pracy. Oferujemy możliwość wyboru całego pakietu lub poszczególnych zagadnień z poniższych bloków tematycznych:
– mobbing i dyskryminacja (jakie zachowania stanowią mobbing, a jakie działania i zachowania mobbingiem nie są, kto może być sprawcą mobbingu, rodzaje dyskryminacji, zachowania i działania uznawane za dyskryminujące, jakiej wysokości odszkodowania zasądzają sądy, jak przeciwdziałać mobbingowi w miejscu pracy, jak ograniczyć odpowiedzialność pracodawcy);
– wypowiadanie umów o pracę (skuteczne sformułowanie przyczyny wypowiedzenia, najczęściej popełniane błędy, wadliwość wypowiedzenia umowy o pracę);
– kary porządkowe (za co można je nakładać, procedura, plan naprawczy);
– czas pracy (kiedy pobyt pracownika w pracy jest czasem pracy, szkolenia, podróże służbowe, godziny nadliczbowe, dyżur);
– ocena pracownicza (jakie są rodzaje, jak poprawnie ją przeprowadzać, częstotliwość przeprowadzania oceny pracowniczej, jak wyciągać konsekwencje z jej wyników)
Szkolenie dla pracowników działów HR
Niezależnie od wielkości zakładu pracy, pracownicy działu HR są odpowiedzialni za cały cykl życia pracownika w organizacji. Znajomość instytucji prawa pracy jest nieodłącznym elementem codziennej pracy pracowników działów HR. Wiedzę z tego zakresu należy systematycznie aktualizować, ponieważ błędy popełniane na etapie zarówno rekrutacji jak i kończenia stosunku pracy mogą powodować daleko idące konsekwencje dla pracodawcy zarówno w trakcie ewentualnej kontroli, jak i w przypadku podnoszenia przez pracownikom roszczeń związanych ze stosunkiem pracy.
Program szkolenia:
1.Rodzaje zatrudnienia w polskim prawie pracy (cechy stosunku pracy, cechy umowy zlecenie i umowy o dzieło, łączenie różnych rodzajów zatrudnienia).
2. Strony stosunku pracy
3. Obowiązki pracodawcy i pracownika.
4. Źródła prawa pracy.
5. Nawiązanie stosunku pracy (obowiązki pracodawcy, rodzaje umów o pracę, treść umowy o pracę, badania wstępne, szkolenie BHP).
6. Zakończenie stosunku pracy (okres wypowiedzenia, co może się wydarzyć w okresie wypowiedzenie, jak powinno wyglądać wypowiedzenie umowy o pracę, ochrona przed wypowiedzeniem, przyczyna wypowiedzenia umowy o pracę case study, przegląd orzecznictwa), jak skutecznie wręczyć wypowiedzenie umowy o pracę, uprawnienia pracownika związane z rozwiązaniem umowy o pracę, kiedy pracownikowi należy się odprawa w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, uprawnienia pracodawcy w przypadku niezgodnego z prawem rozwiązania umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia).
7. Świadectwo pracy (termin wydania, treść świadectwa pracy, tryb sprostowania świadectwa pracy).
8.Czas pracy (pojęcie, początek i koniec czasu pracy, czego nie zalicza się do czas pracy, ewidencja czasu pracy, systemy czasu pracy, okres rozliczeniowy, godziny nadliczbowe i rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych).
9. Wynagrodzenie za pracę (ustalenie wynagrodzenia za pracę, regulamin wynagradzania, ochrona wynagrodzenia za pracę, zasady potrąceń z wynagrodzenia za pracę).
10. Urlop wypoczynkowy (nabycie prawa do urlopu, wymiar urlopu, udzielenie urlopu, urlop na żądanie, problematyka odwołania z urlopu).
11. Uprawnienia związane z rodzicielstwem (urlopy związane z rodzicielstwem, łączenie wykonywania pracy z uprawnieniami związanymi z rodzicielstwem, ochrona pracowników korzystających z uprawnień związanych z rodzicielstwem, powrót do pracy po wykorzystaniu uprawnień związanych z rodzicielstwem).
12. Odpowiedzialność porządkowa i materialna pracowników (rodzaje odpowiedzialności pracowników, kary porządkowe (zasady nakładania kar, tryb odwoławczy), przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej, przesłanki odpowiedzialności materialnej pracowników, odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną z winy umyślnej oraz nieumyślnej, naprawienie szkody na podstawie ugody, odpowiedzialność za mienie powierzone).
13. Mobbing i dyskryminacja (pojęcie, zachowania mobbingowe, case study, przegląd orzecznictwa, odpowiedzialność pracodawcy, roszczenia z tytułu mobbingu, sposoby ograniczenia odpowiedzialności pracodawcy).
14. Za co i jakie kary mogą zostać nałożone na pracodawcę.
15. Najczęstsze pytania z praktyki.
16. Pytania uczestników.
Mobbing i dyskryminacja w stosunku pracy
Zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniach z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w środowisku pracy.
Dlaczego szkolenie jest konieczne?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi. Jak skutecznie przeciwdziałać zjawisku, które może wystąpić nie tylko w relacjach pracodawca-pracownik, ale również w relacji między pracownikami wyższego i niższego szczebla? Sąd Najwyższy wskazał, że skuteczną formą przeciwdziałania mobbingowi, która pozwala na ograniczenie odpowiedzialności pracodawcy, w razie wystąpienia zjawiska mobbingu w zakładzie pracy i podnoszenia przez pracowników roszczeń z tym związanych, jest zapewnienie przez pracodawcę szkoleń dla pracowników. Warto zatem zabezpieczyć się na wypadek zarówno ewentualnych przypadków podejrzenia wystąpienia zjawiska mobbingu w zakładzie pracy jak i przyszłych sporów sądowych z pracownikami, ponieważ za mobbing zawsze odpowiada pracodawca niezależnie od tego kto był jego sprawcą.
Zakres szkolenia:
Podczas szkolenia zostaną omówione kwestie dotyczące:
– pojęcie mobbingu/geneza,
– mobbing w kodeksie pracy,
– sprawca i ofiara mobbingu,
– kodeksowe cechy mobbingu,
– działania niebędące mobbingiem,
– typowe przejawy mobbingu,
– prawa mobbingowanego pracownika,
– procedura antymobbingowa (jej założenia i przydatność)
– analiza orzecznictwa sądowego,
– czym jest dyskryminacja,
– kodeksowe pojęcie dyskryminacji,
– działania i zachowania stanowiące i nie stanowiące dyskryminacji (case study, przegląd orzecznictwa),
– ciężar dowodu wykazania wystąpienia zjawiska mobbingu,
– pytania uczestników.
Jakie efekty przynosi szkolenie?
Celem szkolenia jest wyposażenie jego uczestników w wiedzę dotyczącą zarówno podstawowych pojęć dotyczących zjawiska mobbingu i dyskryminacji, jak i umiejętności rozpoznawania, które zachowania w środowisku pracy mogą stanowić mobbing i dyskryminację, a które nie i eliminowania tych zjawisk w swoim środowisku pracy.
Forma sprawdzenia wiedzy:
Krótki test (A,B,C) wraz z omówieniem.
Zajmujemy się także przygotowywaniem procedur antymobbingowych dostosowanych do konkretnej organizacji, które w jasny i klarowny sposób określają sposób postępowania w przypadku podejrzenia wystąpienia mobbingu i dyskryminacji w środowisku pracy. Posiadanie procedury antymobbingowej stanowi również istotny dowód w ewentualnym postępowaniu sądowym.