Kwarantanna i izolacja, a praca zdalna

Zasadniczo praca zdalna na kwarantannie i izolacji jest możliwa. Podczas kwarantanny (odosobnienia w związku z kontaktem z osobą zarażoną), pracownik może wykonywać pracę zdalną (oczywiście jeżeli jest to technicznie możliwe). W przypadku natomiast pojawienia się objawów chorobowych i odizolowania pracownika może on wykonywać pracę zdalną, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala i nie trzymał zwolnienia lekarskiego. Zarówno przebywanie na kwarantannie, jak i w izolacji uprawnia pracownika do korzystania z zasiłku i nieświadczenia pracy.

Informacje o kwarantannie lub izolacji są niezbędne do wypłaty zasiłków chorobowych.

Od 24 października 2020 r. podstawą wypłaty świadczeń chorobowych osobie poddanej kwarantannie albo izolacji w warunkach domowych jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP) o objęciu tej osoby kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych. Dlatego też nie będzie już potrzebna decyzja Państwowej Inspekcji Sanitarnej, czy oświadczenie osoby odbywającej kwarantannę. ZUS będzie samodzielnie pozyskiwać odpowiednie dane z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia. Dane, które trafią do ZUS będą dotyczyły osób, których kwarantanna lub izolacja trwała w dniu 22 października albo zacznie się po tym dniu. Te dane ZUS będzie udostępniał płatnikom składek na ich profilach na PUE ZUS. Informację o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS będzie miał również ubezpieczony.

Rola pracownika jest natomiast zgłoszenie nieobecność w pracy swojemu pracodawcy. Jeśli czuje się dobrze (jest bezobjawowy lub skąpoobjawowy), chce pracować, a pracodawca wyraża zgodę na pracę zdalną, wówczas pracownik nie występuje o świadczenie chorobowe do ZUS i otrzymuje pełne wynagrodzenie. Natomiast jeśli, z powodu złego stanu, nie może pracować zdalnie, to aby uzyskać wypłatę zasiłku chorobowego z ZUS z powodu izolacji lub kwarantanny, musi poinformować o tym swojego pracodawcę, a ten zobowiązany jest wystąpić z wnioskiem do ZUS o świadczenie chorobowe.

Obowiązki pracodawcy związane z przejściem zakładu pracy na innego pracodawcę
Obowiązki pracodawcy związane z przejściem zakładu pracy na innego pracodawcę

 Pracodawcy powinni pamiętać, że w przypadku gdy dochodzi ...

6 października 2022
Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy
Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy

Czy możliwe jest zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia umowy ...

23 września 2022
Odprawa pośmiertna a zwolnienie z podatku
Odprawa pośmiertna a zwolnienie z podatku

Klienci naszego biura księgowego PRWT pytają czy możliwe jest zwolnienie od opodatkowania ...

7 września 2022
WIĘCEJ