Stała praca pracownika przy monitorze ekranowym wiąże się z obowiązkiem zapewnienia pracownikowi przerwy w pracy trwającej 5 minut (Art. 7 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe). Czy zawsze? Pytają klienci naszego biura księgowego PRWT.
Obowiązek udzielenia przerwy powstaje, gdy nie jest możliwe łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała. Jeśli zatem w ciągu godziny pracownik nie siedzi cały czas przed monitorem ekranowym tylko wykonuje również inne czynności (np. pracuje z dokumentami w tradycyjnej formie) to wspomniana przerwa mu nie przysługuje.
Jeżeli jednak rodzaj wykonywanej pracy wymusza na pracowniku ciągłe siedzenie przed monitorem ekranowym, wówczas po każdej godzinie takiej pracy, pracownik ma prawo do 5 minut przerwy wliczanej do czasu pracy. Należy jednak pamiętać, że te 5 minut nie jest dodatkową przerwą, którą pracownik może dowolnie dysponować, a pozostaje nadal czasem do dyspozycji pracodawcy. W konsekwencji w czasie tych 5 minut pracownik powinien wykonywać obowiązki zawodowe, ale inne niż obsługa monitora ekranowego.
Klienci biura księgowego PRWT są jako pracodawcy poddawani kontroli ...
Klienci naszego biura księgowego PRWT coraz częściej spotykają się z sytuacją powołania pracownika ...