Skrócenie odpoczynku pracownika do 24 godzin

Coraz częściej księgowi naszego biura rachunkowego PRWT otrzymują zapytania od klientów odnośnie możliwości skrócenia odpoczynku pracowników do 24 godzin, co wiąże się częstokroć ze zlecaniem pracownikom pracy w godzinach nadliczbowych.
Wyjaśniając to zagadnienie odpowiadamy, że skrócenie odpoczynku do 24h ze standardowych 35h może być zastosowane wyłącznie w 3 przypadkach:
1) jeżeli dotyczy to pracowników zarządzających zakładem pracy (art. 132 § 2 pkt 1 KP)
2) w przypadkach konieczności prowadzenia akcji ratowniczej, usunięcia awarii (art. 132 § 2 pkt 2 KP)
3) w przypadku zmiany pory wykonywania pracy w związku z przejściem na inną zmianę, zgodnie z ustalonym u pracodawcy rozkładem czasu pracy (art. 133 § 2 KP).

Jeżeli nie dotyczy to przypadków określonych w dwóch wyżej wymienionych punktach to można w niektórych przypadkach rozważyć opcję 3, tj. przypadek dotyczący zmiany czasu wykonywania pracy wynikającej wyłącznie z przejściem pracownika na inną zmianę. Nawet w tym przypadku przyjmuje się, że skrócenie odpoczynku może nastąpić jedynie wtedy, gdy nie ma innej możliwości i skrócenie to może nastąpić wyłącznie w odpowiednim zakresie (nie można automatycznie skracać do 24h, jeżeli jest możliwe zachowanie np. 34h odpoczynku). Wyjątek ten nie dotyczy więc przypadków, gdy niemożność zachowania 35h odpoczynku wynika nie z przejścia na inną zmianę, lecz z konieczności pracy w nadgodzinach nadliczbowych.
Decydując się na taką opcję i podejmując decyzję o skróceniu 35h odpoczynku, należy mieć na uwadze, że skrócony czas odpoczynku powinien zostać wyrównany w danym okresie rozliczeniowym (nie wynika to wprost z przepisów prawa, jednak z przepisów unijnych oraz orzeczeń Sądu Najwyższego).Należy pamiętać o tym, że zastosowanie wyjątku polegającego na skróceniu odpoczynku 35h bez zaistnienia którejkolwiek z podstaw opisanych w KP stanowi naruszenie praw pracowniczych i może narazić osoby podejmujące taką decyzję na konsekwencje.

Jeżeli masz problem z wykładnią przepisów w tym zakresie w ramach prowadzonej przez siebie działalności zapraszamy do naszego biura rachunkowego w Krakowie oraz naszego biura rachunkowego w Warszawie w ramach których świadczymy usługi księgowe oraz usługi kadrowo-płacowe.

Usługi prawne w zakresie prawa pracy świadczone są w ramach naszego biura rachunkowego przez prawnika specjalizującego się w prawie pracy tak w zakresie prawa materialnego (przepisy prawne) jak i procesowego (prowadzenie spraw sądowych przed Sądami Pracy).

Zapraszamy do kontaktu mailowego lub telefonicznego.

Księgowość Kraków:
TEL. +48 12 345 21 06
EMAIL: biuro.krakow@prwt.pl

Księgowość Warszawa:
TEL. +48 22 292 47 21
EMAIL: biuro.warszawa@prwt.pl

Zapraszamy także do pobrania oferty usług księgowych oraz kadrowo płacowych naszego biura rachunkowego w Krakowie oraz biura rachunkowego w Warszawie.

Wakacje składkowe – zwolnienie ze składek ZUS
Wakacje składkowe – zwolnienie ze składek ZUS

Klienci naszego biura księgowego w Krakowie oraz biura księgowego w Warszawie ...

22 listopada 2024
Rozwiązanie umowy o pracę na podstawie art. 53 k. p. z pracownikiem chronionym cz. 3
Rozwiązanie umowy o pracę na podstawie art. 53 k. p. z pracownikiem chronionym cz. 3

W ostatniej części rozważań na ...

18 listopada 2024
Rozwiązanie umowy o pracę na podstawie art. 53 k. p. z pracownikiem chronionym cz. 2
Rozwiązanie umowy o pracę na podstawie art. 53 k. p. z pracownikiem chronionym cz. 2

W kolejnej części przyjrzymy się ...

14 listopada 2024
WIĘCEJ