Obowiązek posiadania skrzynki do e-Doręczeń

W ostatnim czasie klienci naszego biura księgowego kierują do nas pytania dotyczące wprowadzanego obecnie obowiązku posiadania skrzynek elektronicznych do korespondencji z urzędami.

Poniżej po krótce prezentujemy ten temat.

Organy administracji Państwowej przygotowują się do wprowadzenia usługi e-Doręczeń, które zastąpią dotychczas przekazywaną korespondencję za pomocą ePUAP oraz będą zrównoważone z formą papierową przekazywaną listem poleconym. Docelowo doręczanie korespondencji za pośrednictwem e-Doręczeń zastąpi dotychczasowe formy korespondencji urzędowej.

Do posiadania adresu do e-Doręczeń zobowiązani są przedsiębiorcy wpisani w CEiDG, podmioty zarejestrowane w KRS, przedstawiciele zawodów zaufania publicznego (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza), a także podmioty publiczne.

Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń składa się on-line, za pośrednictwem strony biznes.gov.pl

Termin, od kiedy przedsiębiorcy są zobowiązani posiadać skrzynkę do e-Doręczeń zależny jest od daty rozpoczęcia działalności (wpisu do CEiDG, do KRS).

Poniżej prezentujemy terminy obowiązujące przedsiębiorców:

– wraz z rejestracją działalności gospodarczej w CEiDG lub KRS po 1 stycznia 2025 założone zostaną skrzynki do e-Doręczeń

– firmy zarejestrowane w CEiDG przed 1 stycznia 2025 skrzynki do e-Doręczeń będą musiały założyć do 30 września 2026

– firmy, które zostały wpisane do KRS przed 1 stycznia 2025 r. zobowiązane będą do posiadania skrzynek do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r.

– przedsiębiorcy zarejestrowani w CEiDG do 31.12.2024 r. którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu po 30.06.2025 r. w momencie składania wniosku o aktualizację wpisu zobowiązani będą również do złożenia wniosku o utworzenie skrzynki do e-Doręczeń.

Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali swoją działalność w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. i chcą posiadać skrzynkę do e-Doręczeń wcześniej niż wynika to z wymogów przepisów, wniosek o utworzenie takiej skrzynki będą mogli złożyć już od 1 stycznia 2025 r.

Zapraszamy do kontaktu mailowego lub telefonicznego.

Biuro rachunkowe Kraków:
TEL. +48 12 345 21 06
EMAIL: biuro.krakow@prwt.pl

Biuro rachunkowe Warszawa:
TEL. +48 22 292 47 21
EMAIL: biuro.warszawa@prwt.pl

Zapraszamy także do pobrania oferty usług księgowych oraz kadrowo płacowych naszego biura rachunkowego w Krakowie oraz biura rachunkowego w Warszawie.

Usługi księgowe
Usługi księgowe

Określenie usługi księgowe to bardzo pojemny termin oznaczający szereg czynności składających się na pracę księgowego. Czynności ...

29 września 2025
Księgowość IT
Księgowość IT

Księgowość IT, rachunkowość w IT,  to wyodrębniony podmiotowo dział w księgowości w zakresie usług świadczonych w ...

12 września 2025
Księgowość sklepów internetowych
Księgowość sklepów internetowych

Księgowość sklepów internetowych rządzi się regułami właściwymi dla podmiotów (osób indywidulanych, spółek cywilnych oraz spółek ...

2 września 2025
WIĘCEJ